Få styr på selskabsret og erhvervsret i din virksomhed

Ansættelseskontrakter er en stor del af enhver virksomhed uanset størrelse, da den er alt afgørende for dine medarbejderes ansættelsesvilkår. Hvis der ikke er styr på de kontrakter, som der anvendes i din virksomhed, så kan det blive en bekostelig affære, eftersom der kan forekomme bøde sanktioner, hvis de ikke indeholder de lovpligtige oplysninger, eller hvis medarbejderen for den sags skyld slet ikke får en ansættelseskontrakt stukket i hånden.

Er der styr på det juridiske aspekt i alle jeres kontrakter i virksomheden? Ifølge virksomheden Glitnr der lever af at hjælpe både privatpersoner og erhvervsdrivende med juridiske opgaver online, så oplever de at 8 ud af 10, der henvender sig til dem, ikke har styr på alle deres juridisk bindende kontrakter.

Skal du have tjek på dine kontrakter, så følg godt med i denne artikel.

standard ansættelseskontrakt skabelon

Det skal en ansættelseskontrakt indeholde

Du kan udarbejde dine ansættelseskontrakter på mange forskellige måder, men fælles for dem alle er, at de skal overholde en række krav fra lovgivningen. Hvis du gerne vil have en gyldig ansættelseskontrakt, så kan du med fordel anvende oplysningerne herunder i din kontrakt.

  1. Oplysning om parter – dvs. arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
  2. Hvor arbejdet hovedsageligt udføres.
  3. Beskrivelse af arbejdsområde samt titel, rang eller stilling medarbejderen bliver tildelt.
  4. Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt – også kaldet for tiltrædelse.
  5. Varighed af ansættelsen, hvis det er tidsbegrænset eller tidsbestemt.
  6. Oplysninger omkring lønmodtagerens ferie rettigheder.
  7. Hvilke vilkår der er gældende i tilfælde af opsigelse.
  8. Den aftale løn og eventuelle tillæg.
  9. Den normale eller ugentlige arbejdstid.
  10. Aftale og regler herunder overenskomster eller andre regulerende forhold.

Hvis du overholde disse formelle krav i dine kontrakter, så burde du være godt dækket. Men hvis kontrakten som sagt ikke opfylder de lovpligtige oplysninger, så vil du i værste tilfælde kunne blive tildelt en bøde som konsekvens.

Juridisk platform skal disrupte advokatbranchen

Glitnr er en nystartet virksomhed med det formål, at disrupte branchen og, den måde hvorpå vi tænkerjuridiske opgaver. På deres online platform har du mulighed for at få juridisk vejledning og rådgivning i forbindelse med dine problemstillinger – det er uanset om der er tale om ansættelseskontrakter, direktørkontrakter eller måske noget indenfor arveret. På deres side kan du lægge en juridisk opgave op i deres system, hvorefter deres tilknyttede jurister vil kæmpe om at få lov til at udarbejde din sag. Det betyder også konkurrencedygtige priser, da alle jurister arbejder ud fra den samme faste lave timepris. Selve sagsbehandlingen foregår også online, hvor du får tilsendt de nødvendige dokumenter og kommentarer, når din sag er gennemarbejdet.

Glitnr ser allerede at deres platform, er bestemt til at blive en succes. I 2018 ser de en enorm vækst i oprettelse af sager fra både privatpersoner og erhvervsdrivende, som har behov for juridisk rådgivning.
Årsagen kan måske tildeles den praktiske og lette platform, hvor du kan undgå unødvendig spildtid ved fysiske møder og lignende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *