CRM-systemer: nøglen til succes

For langt de fleste danske virksomheder er en velsmurt organisation altafgørende for succes, og det er uanset hvilken branche eller industri du befinder dig i. Struktur og processer er med til at effektivisere enhver arbejdsplads, og sørge for at alle medarbejdere udnytter deres tid optimalt. Derfor er et CRM-system et vitalt fundament for alle typer virksomheder.

Virksomheder der har indset, hvad et CRM-system kan gøre for deres forretning, vil i høj grad opleve øget toplinje og bundlinje. De ressourcer der bliver frigivet kombineret med de essentielle informationer, der ikke går tabt, er nøglen til flere glade og tilfredse kunder. Desværre er der mange virksomheder, som ikke har fået øjnene op for at kigge indad, når strategier skal udvikles.

Uudnyttet potentiale er noget Annette Andersen fra SkyView CRM kender alt til med sin mange år i branchen.

”Jeg har efterhånden arbejdet med CRM systemer i mere end 10 år, og gang på gang ser jeg den samme problemstilling. Virksomheder der ikke kan holde styr på deres salgsflow, opgavestyring og ikke mindst vidensdeling, men problemet er som regel, at de ikke ved hvad et CRM-system kan gøre for deres forretning. Mange tror det er en dyr løsning, som kun er forbeholdt større virksomheder – og det passer ikke. Jeg har hjulpet over 100 forskellige virksomheder i gang med vores system, og de oplever alle en bedre strømlining af deres arbejdsproces.”

Bedre vidensdeling

En af de utallige fordele ved et CRM-system er, at du kan få implementeret et bedre kommunikationsflow på tværs af hele organisationen. Med noter ud fra hver enkelt kunde vil alle kunde tilgå samme informationsstrøm, og tilegne sig den viden der er nødvendig for at kunne håndtere selv samme kunde.
Det er særdeles hensigtsmæssigt i situationer, hvor medarbejdere er sygemeldt, opsagt eller har brug for en ekstra hånd. På den måde sparer du to personers effektive arbejdstid, da de ikke behøver at bruge tid på at kommunikere med hinanden.

I salgssituationer vil andre ligeledes kunne følge pipelinen, og hvor langt det enkelte lead er i salgsprocessen.

Opgavestyring gjort let

CRM-systemer giver også medarbejderne et bedre overblik over deres egne opgaver fra dag-til-dag eller på uge- eller månedligbasis. Hvis opgaverne ikke er skrevet ned, kan de hurtigt ryge i glemmekassen, og det kan blive et problem, hvis opgaven er vital for kunden. I umodne virksomheder bliver opgavestyring tit ført gennem Excel ark eller gule sedler klistret til skærmen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Hvis opgave er nedskrevet i et Excel ark, som er utilgængeligt, så opstår flaskehalsen endnu en gang. Hvordan skal andre kunne tilgå denne information, hvis vedkommende er sygemeldt?

Som du kan læse, så er der mange fordele ved at implementere CRM-systemer i virksomheder, og hvis det endnu ikke er gjort hos jer, så er der god grund til at forslå det til ledelsen.

Et CRM-system effektivisere i gennemsnit en virksomhed 20 % i form af øget omsætning, besparet omkostninger og ikke mindst bedre udnyttelse af effektiv arbejdstid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *